پیاز زعفران تزئینی

تولید زعفران صادراتی

Rate this post

چه مقدار زعفران صادراتی جهان در ایران تولید می شود؟

 از ۴۳۰ تن زعفران صادراتی تولیدی در جهان، ۴۰۰ تن آن در ایران تولید می شود. ۹۰ درصد زعفران صادراتی جهان در ایران تولید می شود. بیشترین تولید زعفران صادراتی در جهان معلق به ایران می باشد. ایران صادرات زعفران را با بالاترین کیفیت در جهان به خود اختصاص داده است. علی حسینی در همایش آموزش و ترویج کشت زعفران که در اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد، افزود: ایران فقط به ۵۰ کشور از ۱۸۰ کشور زعفران صادر می کند و این وظیفه دولت و بخش خصوصی است که با هم افزایی با یکدیگر بازار بیشتری برای زعفران ایران پیدا کنند.

او اضافه کرد: نیاز اکنون جهان ۴۳۰ تن زعفران است و کشورمان هم همین میزان تولید می کند، اگر دسترسی به بازار جدید بوجود بیاید کشورمان پتانسیل تولید چند برابر نیاز بازار جهانی را نیز دارد.

افزایش قیمت زعفران کشور در بازار جهانی
بیشترین تولید زعفران صادراتی درجه یک

حسینی در ادامه با بیان اینکه استان های خراسان رضوی و جنوبی به تنهایی می توانند نیاز جهانی زعفران را به راحتی تامین کنند، افزود: در سالهای اخیر به دلیل خشکسالی و کم آبی در کشور در ۲۰ استان کار کشت زعفران شروع شده است.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در ادامه کشت گیاه زعفران را متناسب با کم آبی دانست و افزود: به همین دلیل کشت زعفران در خراسان ماندگار و توسعه یافته است.

حسنی ، همچنین بر مدیریت صحیح مقدار کشت، مدیریت کیفیت تولید، بسته بندی و مدیریت رقابت در بازار جهانی از سوی مسئولان ذی ربط صنعت زعفران را مورد تاکید قرار داد.
او در پایان افزایش قیمت زعفران کشور در بازار جهانی را به ضرر صنعت زعفران دانست و گفت: بالا رفتن قیمت زعفران در بازار جهانی موجب از دست رفتن بازار می شود و رقبای جهانی جای ایران را خواهند گرفت.

error: Content is protected !!